طرح پرنده بدون سرنشین ار کیو ۴ گلوبال هاوک در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد زمانی که نیروی های مسلح امریکا  نیاز به یک هواپیمای شناسایی بلند پرواز با توان پرواز طولانی مدت  داشت. این هواپیما باید بتواند بخشی از ماموریت یو ۲ را انجام دهد.

هواپیما توسط نروث روپ گرومی طراحی شد .  اولین پیش نمونه در ۲۸ فوریه سال ۱۹۹۸ تولید شد و هشت  پیش نمونه برای ارزیابی  تولید شد. دارپا(بخش تحقیق و توسعه فناوریهای پیشرفته پنتاگون) در حال بررسی ار کیو۴ بود که درگیری در افغانستان  و نیاز نیروی هوایی باعث شد  تا قبل از تکمیل  فرایند ازمون در افغانستان به کار رود.

از این رو  در یک اقدام  غیر معمول ارکیو ۴ ای بلوک ۱۰ با نرخ تولید کم وارد خط تولید شد این نمونه در سال ۲۰۰۶ وارد خدمت شد.

ار کیو ۴ هواپیما است بدون سرنشین با دو بال بلند بدون پس گرایی شبیه  به بال یک گلایدر برای سوار شدن روی هوا و  کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد . دارای دو دم وی شکل بود که در میان انها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.  هواپیما دارای سه ارابه فرود جمع شونده  با دو چرخ است.هواپیما  در قسمت جلوی بدنه(روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه شده است. هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است  و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ  بهره می برد  که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته میشود   و دارای  توان ۷۰۵۰ پاوند می باشد  .این موتور بر روی هواپیماهای  تجاری ایی   ار جی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده است

هواپیما دارای بدنه الومینمی است که البته بالها و سکان عمودی از مواد  کامپوزیت ساخته شده است . هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسور های شناسایی را دارد.

هواپیما در زیر و جلوی دماغه دارای سنسور های  مختلفی است.از جمله سنسور های این هواپیما میتوان به  دوربین در دماغه  مجهز به دید پانورماتیک و سامانه دید حرارتی با توان تصویر  بردار از فاصله ۷۰ کیلومتری از یک جسم دو متری و توان تصویر بردار در شب .

همچنین این هواپیما دارای  یک رادار ارایه فازی SAR-MTI  با دو دیش در دو طرف هواپیما برای تصویر برداری دو بعدی رادار را دارد. این رادار توان تصویر برداری از فاصله ۱۰۰  کیلومتری را با دقت کمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ کیلومتری  با  دقت ۱٫۶ متر را دارا می باشد . رادار و اپتیک  با هم هماهنگ  بوده و هدفی که توسط یکی از این دو کشف شود توسط دیگری بلافاصله رهگیری میشود.

همچنین هواپیما دارای سامانه هشدار دهنده لیزری ای وی ار۳ ، هشدار دهنده راداری ای پی ار ۴۹  و پرتاب کننده شراره  و پوشاله  ای ال ایی ۴۹ می باشد.

هواپیما دارای سرعت پرواز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است(البته بدون تجیهزات شناسایی) که مداومت پرواز ان ۲۸ ساعت میباشد .گلوبال هاوک  توان گشت هوایی در ارتفاع ۱۸۲۲۸ کیلومتری سطح زمین  را دارد.