ساخت موشک سی ۸۰۱ (نام چینی ان وای جی ۸۰۱)به اواخر دهه ۱۹۷۰ در چین بر میگردد زمانی که چین به دنبال یک موشک  سریع و کوچک برای پرتاب از شناور ها و هواپیما های  جنگی خود بود.اگرچه بسیار معتقدند  که سی ۸۰۱ بر اساس  ای ای ام ۴۰ نسخه هوا پرتاب اگزوست   ساخته شده ولی تفاوت های انها بسیار زیاد است.کار بر روی موشک جدید برای جایگزینی  موشک  بزرگ کرم ابریشم توسعه یافت.قرار بود موشک  در مرحله اول یک موشک مافوق صوت  باشد ولی در نهایت  یک موشک  مادون صوت  شد . کار روی موشک در سال ۱۹۸۵ اغاز شد و در سال ۱۹۸۷ وارد خدمت شد.

موشک دارای  کلاهکی تخم مرغی شکل و بالچه های میانی  ذوزنقه ای شکل  ثابت داشت  و چهار بالچه کوچکتر  در قسمت عقب. موشک در دماغه دارای یک رادار تک پالاس  باند ال بود و از یک کلاهک ۱۶۵ کیلوگرمی بهره می برد.همچنین دارای  یک ژیروسکوپ ، یک ارتفاع یاب رادیویی  و خلبان خودکار بود.موشک بعد از دادن اطلاعات  محدوده هدف به طرف هدف روانه می شد و با کمک ارتفاع یاب رادیویی  در ارتفاع پایین با کمک خلبان خودکار انقدر به هدف نزدیک میشد تا بتواند هدف را با رادار خود کسب کند.کلاهک موشک طراحی شده تا بتواند اول بدنه موشک را بشکافد   بعد در داخل بدنه منفجر شود. در ازمایشان سی ۸۰۱  حتی یک هدف ۱۰۰۰۰ تنی را نیز غرق کرد.بالچه های میانی  موشک به صورت جمع شونده است و بعد از خروج از لانچر باز میشوند

موشک از یک موتور  راکتی سوخت جامد بهره می برد  که البته یک بوستر جدا شونده سوخت جامد ان را پرتاب میکرد و بعد از جدا شدن موتور راکتی  شروع به کار میکرد  و وزن ان  تا ۶۲۵ کیلوگرم می رسد  .موشک دارای  برد ۴۲  کیلومتر و سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت بود. نسخه های  هواپرتاب و کشتی پرتاب ان ساخته شد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شد ولی با در نظر گرفتن افزایش برد موشک  های غربی باید برد سی ۸۰۱ افزایش می یافت .