میراژ، یک جنگنده تهاجمی و ساخت کشور فرانسه (شرکت داسو) است که قابلیت خوبی در نبردهایی هوایی دارد و در حال حاضر 6 کشور از جمله فرانسه به‌‌ عنوان کشور سازنده و ایران و 4 کشور دیگر، به‌کار گیرندگان اصلی این جنگنده‌ها هستند.

اما در این میان، ایران به‌ علت اینکه این جنگنده از نوع موشک‌های اگزوست (Exocet) به‌عنوان اصلی‌ترین موشک‌هایش و البته چند نوع موشک دیگر روسی استفاده می‌کند و از طرفی، با توجه به تحریم تسلیحاتی ایران و عدم دستیابی کشورمان به این موشک‌ها، جنگنده‌های میراژ ایرانی تقریباً غیررزمی بوده و قابلیت اجرای مأموریت رزمی نداشتند.

یکی از مهمترین علت‌هایی که میراژ فقط از موشک‌های خاصی بهره می‌برد، رادارهای خاصی است که این جنگنده از آنها استفاده می‌کند. میراژها، همانند تام‌کت‌ها (F14) از رادارهای خاصی که اطلاعات زیادی از آنها منتشر نشده، استفاده می‌کنند که باید موشک‌های قابل شلیک از روی جنگنده، حتماً با این رادارها تطابق داشته باشند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به خاطر همین دلیل و وجود تحریم‌های تسلیحاتی، مدت‌ها نمی توانست از این جنگنده‌ها استفاده رزمی کند اما اخیرا با تکیه بر توان متخصصان، کشورمان موفق به تجهیز این جنگنده به موشک‌های کروز 300 کیلومتری و ایرانی‌تبار شد.