وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آذر ماه سال ۹۰ در جمع خبرنگاران گفت: سامانه توپ ضدهوایی سعیر که گزینه بسیار خوبی برای پوشش هوایی توپخانه ای در ارتفاع پست و متوسط است، در سازمان صنایع دفاع به صورت کاملا بومی طراحی شد و به تولید انبوه رسید .

سردار سرتیپ وحیدی از جمله قابلیت های این سامانه را اتوماسیون بودن آن بیان کرد و افزود: سیستم عملیاتی این سامانه به گونه ای است که با مجموعه راداری و یا اپتیکی، هدف را رهگیری می کند و به صورت خودکار و بدون نیاز به خدمه، توانایی شلیک به سمت اهداف موردنظر را دارد.

وی گفت: با پیش بینی های ایجاد شده در این سیستم، اهداف موردنظر در مقایسه با سامانه های مشابه با ضریب اطمینان بسیار بالاتری منهدم می شود.

وزیر دفاع با اشاره به برنامه های وزارت دفاع برای تقویت و روزآمادسازی سیستم پدافند هوایی افزود: با تحویل دهی انبوه توپ ضدهوایی سعیر، قدرت پدافند هوایی کشور در ارتفاع پست و متوسط به نحو مطلوبی افزایش می یابد.

سردار وحیدی با اشاره این که توپ ضدهوایی سعیر در برد متوسط عمل می کند، گفت: این سامانه می تواند تمام پرنده ها را در سطح متوسط و کوتاه هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه این سامانه حلقه مهمی از پدافند کشور را تشکیل می دهد، افزود: توپ ضد هوایی سعیر می تواند حتی بدون اپراتور و به طور اتوماتیک، اهداف خود را هدف قرار دهد و همچنین می تواند علیه اهداف دریایی عمل کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: با تحویل انبوه توپ ضدهوایی گام دیگری را در افزایش قدرت پدافند هوایی و برای مقابله با هر نوع تهدید هوایی برخواهیم داشت.

سردار وحیدی گفت: بهره گیری گسترده این سامانه در نیروهای بسیج، در حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران توان زیادی ایجاد می کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه گروه های مختلف صنعتی وزارت دفاع در تولید این سامانه ایفای نقش کردند، از متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع دفاع، شرکت صنایع الکترونیک و همکاری خوب نیروی هوایی سپاه قدردانی کرد