امروزه تکنولوژی ساخت هواپیما از پیچیده ترین تکنولوژی های عصر ما محسوب می گردد . باید گفت انحصار این صنعت در بین معدودی از کشورها که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد تقسیم گشته است . در این میان جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم های کمر شکن اقتصادی ، صنعتی و ... در منطقه ای وابسته به غرب و پر تلاطم موسوم به خاورمیانه به صورت مستقل اقدام به طراحی و ساخت هواپیماهای نظامی ،مسافربری و بدون سرنسین نموده است . اکنون باید گفت این صنعت نوپا در ایران قدم های خوبی برداشته است . ساخت هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰- جنگنده های آذرخش- صاعقه-شفق- جت های آموزشی تذرو - و انواع پهباد های بدون سرنشین سابقه روشنی است برای اینکه با قدرت پله های پیشرفت در این تکنولوژی استراتژیک را طی نماییم.
در این بین ساخت جنگنده ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است یکی از جنگنده های ساخت ایران که اولین جت جنگی ساخت ایران نیز هست جنگنده آذر خش می باشد.

 

شکاری بمب افکن آذرخش

شکاری آذَرَخش را می توان اولین شکاری بمب افکن ساخت جمهوری اسلامی ایران دانست .این جنگنده به طور کامل در کشور طراحی و تولید گشته است. آذرخش در سال 1377 آزمایش و پس از کسب موفقیت در انجام مراحل مختلف تولید انبوه آن در دستور کار قرار گرفت.آذرخش از دو موتور قدرتمند آردی-۳۳ استفاده می‌کند این جنگنده جهت عملیاتهای موسوم به واکنش سریع و ضربتی هوا به زمین طراحی شده ولی همچنین توانایی جنگ هوایی و رهگیری را نیز دارد
این جنگنده شباهتهایی کاملا آشکاری به جنگنده امریکایی اف 5 تایگر دارد اما از لحاظ قدرت موتور و همچنین سرعت برتری آن بارز می باشد.سرعت آذرخش 7/1 ماخ می باشد رادار این هواپیما از نوع N019-ME می باشد که در ایران بهینه سازی شده تا قدرت مانور آن بر ضد اهداف و تحرکات سطحی و زمینی افزایش یابد و برد حداکثری این شکاری بمب افکن ۱۰۰۰ کیلومتر است.
 

جنگنده بمب افکن آذرخش

تذکر : تمام منابع مورد استفاده ، در مقاله ی « تسلیحات نظامی ایران(1)- صاعقه» ذکر گردیده است.