سامانه پدافند هوایی 100 میلی‌متری که امروز شنبه ۱۲بهمن به بهره‌برداری رسید. این سامانه مدرن، هواپیماها و دیگر پرنده‌های هجومی را تا ارتفاع 55 هزار پا (معادل 18 کیلومتر) تحت پوشش قرار می‌دهد.
در این سامانه، از فناوری‌های پیشرفته راداری شامل رادارهای کشف، ردیابی و تعقیب کننده اهداف استفاده شده که تماما ساخت متخصصان کشورمان می‌باشد. علاوه بر این رادارها، سامانه جدید پدافند هوایی ایران دارای یک واحد مرکزی کنترل آتش بار و واحد مرکزی هماهنگی اطلاعات است است که این بخش‌ها نیز به همت متخصصان وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و تاثیر بسزایی در ارتقاء بیش از پیش توانمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح کشورمان در بخش هوایی دارد.
از دیگر ویژگی‌های این سامانه را تنظیم ماسوره به صورت هوشمند برشمرد و افزود: چنان‌چه اگر گلوله این توپ پدافند هوایی به طور مستقیم به هدف اصابت نکرد، گلوله توپ به طور خودکار در محیط هدف منفجر و ترکش‌های آن با حجم مواد انفجاری موجب انهدام هدف مورد نظر می‌شود. از قابلیت‌های مهم این سامانه هوشمند بودن آن است؛ به گونه‌ای که با مجموعه رادار و یا اپتیک، هدف را ره‌گیری و به صورت کاملا هوشمند بدون نیاز به خدمه، توانایی شلیک به سمت اهداف دارد.
این سامانه برای پوشش هوایی در ارتفاع پست و متوسط بهره‌برداری می‌شود.
تذکر : تمام منابع مورد استفاده ، در مقاله ی « تسلیحات نظامی ایران(1)- صاعقه» ذکر گردیده است.