به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، توپ پدافند هوایی تمام اتوماتیک 35 میلی متری به سامانه کنترل آتش و سیستم های راداری پیشرفته مجهز است و در ردیف جنگ افزارهای برد کوتاه با حجم آتش بسیار بالا قادر است اهداف مختلف هوایی اعم از هواپیماهای جنگنده، بالگرد و انواع موشک ها را هدف قرار دهد.
این جنگ‌افزار در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی گشته است .
این توپ به یک سیستم دیگنالیت ماهواره ای مجهز است که می تواند اهداف هوایی را با دقت شناسایی و بلافاصله به هدف مورد نظر اتوماتیک شلیک کند.
باید گفت عدم امکان تامین این سامانه از سوی کشورهای صاحب تکنولوژی، متخصصان وزارت دفاع را مصمم کرد با تکیه بر استعداد و خلاقیت‌های خود در مدت زمان کوتاهی نمونه آزمایشی آن را تولید و پس از انجام موفق تست‌های عملکردی،‌ به حول و قوه الهی امروز شاهد راه‌اندازی خط تولید انبوه این محصول پدافندی هستیم .از ویژگی های برجسته این توپ اتوماتیک ، منهدم کردن انواع هواپیمای جنگی و ترابری نظامی و هلیکوپترهای نظامی و موشک‌ها را می توان برشمرد. توپ پدافند هوایی 35 میلی متری سماوات در ارتفاع پایین و به صورت هوشمند، موشک‌های کروز را مورد شناسایی و هدف قرار می‌دهد و آنها را تا برد 4 کیلومتری منهدم می‌سازد. سماوات دارای نواخت تیر بالا بوده و در دقیقه می تواند 1100 تیر را شلیک کند.وزیر دفاع در مراسم افتتاح خط تولید این نوع پیشرفته از جنگ افزار گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو چهار کشوری است که فناوری این نوع توپ را در اختیار دارد .و باید گفت که تجهیز جمهوری اسلامی ایران به سلاح های پیشرفته صرفا در چارچوب دکترین دفاعی است و به هیچ وجه تهدیدی برای دیگر کشورها به خصوص همسایگان نخواهد بود.

 

 

مشخصات :

نام جنگ افزار : توپ ۳۵ میلی متری تمام اتوماتیک سماوات
کشور سازنده : جمهوری اسلامی ایران
ارگان سازنده : سازمان هوا فضای ایران
کشور های دارنده : ۴ کشور
کد شناسایی