چیفتن‌fv4201  یکی از معروفترین تانکهای پس از دهه ۶۰ و ستون فقرات نیروی زرهی انگلیس برای بیش از سه دهه بوده است. چیفتن در قلب دوران رقابت تسلیحاتی شرق وغرب پا به عرصه نهاد زمانی که یکی از بزرگترین نگرانی‌های غرب نیروی زرهی رعب آور جهان را دارا بود.

در اواخر دهه ۵۰ و اوائل دهه ۶۰ بدنه اصلی نیروی زرهی انگلیس را تانکهای centurion تشکیل می‌داد این تانک در زمان خود یکی از محبوب‌ترین تانکهای ساخت انگلیس بود که تا دهه ۹۰ همچنان در خدمت باقی ماند اما مهمترین مشکل این تانک‌ها ضعف توپ اصلی ۸۸ میلیمتری ان در برابر سایر تانکها و همچنین زره بدنه نامطلوب ان درمقایسه با بسیاری از تانکهای هم دوره بسیار آسیب پذیر ‌مود. (مشکلی که در بیشتر تانکهای انگلیس در طول جنگ جهانی وبعد از آن مشهود بود) در نتیجه در ۱۹۵۶ پیرو برنامه تکمیل تانک نسل جدید نیروی زمینی انگلیس شرکت motors Leyland سه پیش نمونه طرح (fv4202 ) را در دست تدوین قرار داد هدف از این طرح تکمیل تانکی با حفاظت بهتر وهمچنین توپ اصلی قوی‌تر۱۲۰ میلیمتری به جای توپهای رایج ۱۰۵ میلیمتری بود. طرح حاصل بسیار شبیه به تانک centurion از کار درآمد با این تفاوت که تنها پنج غلطک شنی داشت. با اصلاحات بعدی طرح در دو پیش نمونه آخرتانک fv4201  یا چیفتن نامیده شد.

تا آوریل ۱۹۶۲اولین سری ۵ فروندی از کارخانه خارج شد و برای انجام تست‌های اولیه به آلمان فرستاده شد نهایتا از سال ۱۹۶۳ ورود به خدمت آن با آهنگی آرام آغاز شد و تا ۱۹۶۷لشکر یازدهم سواره نظام بعنوان اولین لشکر این تانک را به خدمت خود درآورد.

نهایتا طرح چیفتن در اوایل دهه۶۰ آماده و در طی همین دوره وارد خدمت شد و دوران نسبتا موفقی را نیز سپری نمود ودر پایان با تانک های چلنجر جایگزین شد‌. از نکات جالب توجه در مورد این تانک پروژه‌ای موسوم به شیران ایران بود براساس سفارش ایران دو مدل تانک چیفتن با نام شیران ۱ و۲ و براساس نیاز نیروی زرهی ایران در دست تکمیل قرار گرفت که البته بعدها طرح کنسل شد و تحقیقات انجام شده برای تانکهای چلنجر و خلید بکار رفت.