ام 4 امروزه یکی از سلاح های بسیار محبوب در بین نیروهای ویژه و ارتش های حرفه ای جهان محسوب شده و در تقریبا در هر 5 قاره جهان در حال خدمت است. این اطمینان پذیری و کیفیت بالا به احتمال فراوان دلیل کارشناسان ایرانی برای کار بر روی این اسلحه است.

البته مشخصات اعلام شده فجر 224 ایرانی هم شباهت بسیار نزدیک به ام 4 ایرانی دارد. این سلاح ساخت داخل با گلوله های 45*5.56 میلی متری مسلح شده و می تواند از خشاب های 20 و 30 تیری استفاده کند. سرعت دهانه گلوله های این سلاح نیز 884 متر بر ثانیه است.

وزن این سلاح بدون خشاب 3 کیلو و 200 گرم است که این عدد برای کلاشینکوف روسی 3 کیلو و 470 گرم و برای ژ-3 آلمانی بیش از 4 کیلو است. این کاهش وزن قابل توجه، یکی از مهم ترین نکته ها در طراحی و ساخت سلاح های جدید محسوب شده به طوریکه تمام صنایع اسلحه سازی دنیا امروزه به دنبال کاهش وزن محصولات خود هستند.

طول کلی این سلاح 838 میلی متر و طول لوله آن 370 میلی متر است. مکانیزم عملکرد آن به مانند ام 4 آمریکایی بر اساس گاز مستقیم باروت با قفل چرخشی است. این سلاح همچنین ریل مخصوص انواع دوربین، هدف گیر لیزری، چراغ قوه و سایر ملزومان مورد نیاز را دارد. قنداق این سلاح نیز از نوع متحرک بوده و با توجه به نیاز ماموریتی و جثه تیرانداز می توان اندازه آن را تغییر داد.

روی "فجر 224" ایرانی دو سایت هدف گیری عادی نیز دیده می شود که نسبت به مدل نصب شده بر روی ام 4 آمریکایی پیشرفته تر به نظر می رسد. این سیستم هدف گیری بر روی برخی سلاح های پیشرفته جهان مثل ACR نیز دیده می شود. البته فجر ایرانی به یک دو پایه هم مجهز بوه و می تواند در شرایط نبرد در فاصله نزدیک با استفاده از دوربین نصب شده بر روی سلاح و این پایه ها یک تفنگ تک تیرانداز سبک را در اختیار داشت.