دوستانی که شماره اول این ویژه نامه را مطالعه کرده باشند، می دانند که هدف اصلی این سری ویژه نامه پرداختن به توان نظامی ایران است چه توانی که خودش به دست آورده است و چه توانی که بر اثر خرید سلاح از کشورهای دیگر که عمدتا روسیه و چین هستند به دست آورده است.
مهم ترین نکته ای که در مقدمه ویژه نامه اول آوردیم، برخورد صریح با توانایی نظامی مان که از طریق کپی کاری یا خرید تکنولوژی به دست آورده ایم، بوده است. گفتیم که فرقی نمی کند سلاحی را که ما داریم از روسیه خریده ایم، برای ساخت آن در کشور خودمان، از کره شمالی و چین کمک گرفته ایم، یا صد در صد خودمان ساخته ایم. هیچ تفاوتی ندارد. سلاح ما باید پرقدرت باشد. از هر جا که آمده باشد مهم نیست. مهم در اختیار داشتن سلاحی قدرتمند است.
در دومین ویژه نامه هم نمونه سلاح های استراتژیک خریداری شده از غرب را داریم. مثل جنگنده اف 14 که واقعا سلاحی استراتژیک است.
سلاح استرتژیک خریداری شده از شرق را هم داریم. سیستم پدافندی تور ام 1 که در بین رقبایش واقعا بی نظیر است و از روسیه خریداری شده است.
و اما این بار چیزی داریم که با افتخار می گوییم پس از 12 سال تلاش خودمان ساخته ایم. ناو شکن جماران. به شخصه در حین تهیه مقاله برای جماران ، از تلاش مهندسان و دانشمندان کشورمان خیلی خوشحال شدم.
در ساخت ناوشکن جمهوری اسلامی جماران تنها چیزی که ما از خارج گرفتیم، موتورش بود. یعنی قرار بود از اول سیستم انتقال نیرو و تولید قدرت به ما بدهند اما ندادند. پس ما را مجبور به ساخت گیربکس، پروانه و شافت انتقال نیرو کردند. گیربکس و شافت برای ناو شکن ، گیربکس سمند نیست. موتور سمند نهایتا 90 اسب بخار قدرت داشته باشد. این جا صحبت از سیستم ناوشکنی است که شامل دو موتور هر کدام به قدرت 10 هزار اسب بخار است. آنهایی که چند ترم مهندسی مکانیک خوانده باشند می دانند طراحی گیربکس ، شافت و پروانه ای که چنین قدرتی را منتقل کند و البته ساخت آن ، چه محدودیت هایی دارد و چقدر سخت است.
پس وقتی که توانستیم بسازیم دیگر کار تمام است. بزرگتر و قوی تر از آن را هم می توانیم بسازیم. محدودیتی بود که برداشته شد.
خدا را شاکریم که پس از گذشت 30 سال از این انقلاب همچنان به پیشرفت های چشمگیر در دنیای علم وتکنولوژی با سرعتی سرسام آور ادامه می دهیم و با کفش استوک دار بر روی اعصاب آمریکایی ها راه می رویم ( سر سام آور را من در نیاورده ام ، خود غربی ها می گویند ایران یکی از سریعترین کشورهای دنیا در مسیر پیشرفت های علمی است، آمارش را هم داده اند، اگر تا الان نشنیده بودید، یک کمی بیشتر اخبار گوش کنید).
مسلم است که دعای امام زمان (عج) و و روح منور علی ابن موسی الرضا (ع) و چهارده معصوم مطهر (ع) و دست یاری خداوند این مملکت را سراپا نگه داشته است.
برای فرج مولایمان دعا می کنیم.