بالگرد شاهد ۲۸۵ ، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
بالگرد تهاجمی سبک شاهد 285 با دو کاربری هوایی و دریایی از جدیدترین دستاوردهای پروژه بزرگ شاهد محسوب می شود و براساس نیازهای حال و آینده نیروهای مسلح و با فناوری صد در صد بومی پس از پشت سر گذاشتن مراحل تحقیقاتی و طی تست ها و آزمایش های گوناگون اکنون در مرحله تولید انبوه قرار گرفته است.
ابعاد کاملا آیرو دینامیک، تحرک عملیاتی، چالاکی فوق العاده، قابلیت عملیاتی شدن سریع، کارآیی بالا، حمل انواع راکت های ضد زره، ضد شناور و انواع تیربارها از ویژگی های منحصر به فرد بالگرد شاهد 285 است که با شرایط جغرافیایی کشور نیز سازگاری دارد.پدافند هوایی متحرک در برابر پرنده های دشمن، حضور در تیم های شناسایی- آتش، انهدام مواضع زمینی و اهداف دریایی از ماموریتهای پیش بینی شده این بالگرد به شمار می رود و در آینده نزدیک نیز در ماموریتهای درگیری در مناطق مرزی و ناامن سازی محیط های عملیاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
فرمانده کل سپاه در مورد این بالگرد گفت: قدرت طراحی متخصصان ما به قدری بالا رفته که تمام مراحل طراحی تا تولید این بالگردها در کمتر از یکسال صورت گرفته و درآینده نزدیک شاهد حضور فراوان و انبوه این بالگردها در سامانه دفاعی نیروهای مسلح کشور خواهیم بود.
پرنده‌های شاهد 285 با قدرت مانور بالا نسبت به بالگردهای مشابه خارجی و کارآیی بی‌نظیر در نبرد نامتقارن توانمندی سپاه را در نبرد ناهمطراز و موارد خاص افزایش خواهد داد.
به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران با دستیابی کامل به دانش فنی طراحی و ساخت انواع بالگرد در زمره معدود کشورهای دارنده این تکنولوژی فوق پیشرفته قرار گرفت.