رادارهای دریایی به عنوان وسائل ناوبری، تعیین موقعیت شناورها نسبت به خطوط ساحلی و نیز رؤیت کشتی های دیگر به کار گرفته می شوند. در این رادارها امواج با استفاده از خاصیت های فیزیکی خاصی به جای طی مسیر مستقیم، روی سطح منتشر شده و در واقع مسیر انحنای سطح را می پیمایند. به همین دلیل امکان استفاده از آنها در مسافت های خارج از خط دید وجود دارد.
رادارهای پیشرفته امروزی می توانند سرعت اهداف کشف شده را نسبت به محیط پس زمینه محاسبه کرده و با استفاده از روش های پیشرفته پردازش، عملکرد تشخیصی خود را از جریان پیوسته اطلاعات دریافتی از محیط پیرامون ارتقاء دهند. واحد پردازش آنها با تحلیل سیگنال ها اقدام به کشف، ردیابی و نمایش اهداف تحت کنترل کاربر نموده و اطلاعات قابل استفاده برای کاربری های مختلف را به صورت بی‌درنگ (Real Time) تولید می نماید.
بسیاری از رادارهای مطرح دریایی در باندهای فرکانسی S و X کار می کنند. بیشتر رادارهایی که با فرکانس های پائین تر از S کار می کنند در زمینه مراقبت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند اما فرکانس های بالاتر برای جمع آوری اطلاعات از هدف مانند موقعیت یابی و ردگیری دقیق به کار می روند. باند S دارای مشخصاتی همچون تفکیک زاویه خوب توسط یک آنتن با ابعاد مناسب بوده و برای کشف هدف های موجود در فاصله متوسط و ردگیری هدف یعنی زمانی که رادار باید هر دو کار را باهم انجام دهد مناسب است.
باند فرکانس X، باند شناخته شده ای برای رادارهای کنترل آتش سلاح ها نظامی و برخی کاربردهای غیرنظامی از جمله هواشناسی و ناوبری است. در این باند فرکانسی رادارها دارای آنتن هایی با اندازه کوچک بوده و برای کاربردهایی که در آنها وزن سبک و جابجایی مورد نظر است نیز مناسب هستند.
استفاده از این 2 باند فرکانسی در کاربردهای دریایی به طور همزمان در یک شناور سبب کاهش احتمال بروز خطای تشخیصی در اثر افزایش ها و کاهش های ناخواسته برد می شود که در برخی شرایط خصوصاً بارش باران، آب و هوای نامساعد، تغییرات چگالی هوا و میزان شوری آب برای آنها پدید می آید. بنا بر این عملاً این دو باند فرکانسی با همپوشانی عملکردی، قابلیت اطمینان بالایی از کسب اطلاعات از محیط اطراف را در تمام شرایط فراهم می آورند.
تاکنون چند گونه رادار دریایی در ایران و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تولید رسیده است که مجموعه رادارهای دریایی افق را تشکیل می دهند. این رادارها که با مشخصه MVR-88 نیز شناخته می شوند به منظور پایش محیط دریا به عنوان رادارهای کشتی پایه و ساحلی توسعه یافته اند. این رادارها توانایی شبکه شدن با سایر سامانه‌های راداری و پدافندی و اتصال به سامانه‌های کمک ناوبری از جمله Speed Log و GPS را داشته و توانایی ردگیری100 هدف دریایی از جمله ویژگی‌های مهم آنها است.